مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۷ آبان ۱۳۸۸ - ۱۲:۳۲
۰ نفر

علیرضا هنرمنش: سالروز ولادت هشتمین اختر تابناک آسمان ولایت همواره برای ما ایرانی‌ها از حال‌وهوای خاصی برخوردار بوده است.

خیلی‌ها سعی می‌کنند در چنین روزی خود را به پابوس امام‌رضا(ع) برسانند، اما این روز بزرگ و مبارک، امسال با تاریخ جالبی در تقویم هجری‌شمسی متقارن شده‌ است. 8/8/88 همان روز بزرگی است که بسیاری از سازمان‌ها و نهادها به یمن برکت ولادت امام هشتم(ع)، ویژه‌برنامه‌های مختلفی را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

شهرداری تهران در نقاط مختلف شهر در حال تدارک و آماده‌سازی ویژه برنامه‌های مختلفی به مناسبت ولادت امام‌رضا(ع) است، اما بین مجموعه‌های شهرداری پایتخت، سازمان زیباسازی نقش و مسئولیت ویژه‌ای دارد و امسال نیز طبق سنت هرساله‌اش در حال برنامه‌ریزی و تجهیز عوامل خود است. در این مطلب به برنامه‌ها و اقدامات سازمان زیباسازی شهرداری تهران وتشریح دیدگاه برخی متولیان مدیریت شهری در سالروز ولادت ثامن‌الحجج(ع) پرداخته‌ایم.  

بیلبوردها تهران را تسخیر می‌کنند!

سازمان زیبا‌سازی شهرداری تهران در نخستین گام در اجرای هرچه بهتر ویژه‌برنامه‌های این روز بزرگ، اقدام به برگزاری فراخوان گسترده‌ای کرد تا به کمک هنرمندان پایتخت در زمینه‌های مختلف، فعالیت مطلوبی داشته باشد. در این راستا با برگزاری فراخوان طراحی پوستر با موضوع ولادت امام رضا(ع) از بسیاری از هنرمندان با سابقه این رشته خواسته شد ،آثارشان را به این سازمان ارسال کرده تا مورد بررسی و تایید قرار گیرد.

وظیفه انتخاب برترین اثر برعهده اعضای شورای هنری تبلیغات محیطی سازمان زیبا‌سازی است که پس از انتخاب پوستر برتر، طرح مذکور،از امروز در بیلبوردهای شهری در ابعاد بزرگ در نقاط مختلف شهر به اکران درمی‌آید. سازمان زیبا‌سازی علاوه بر این فراخوان، چندین پروژه گسترده دیگر را نیز در دستور کار دارد تا با اجرای آن امسال جشن میلاد هشتمین اختر تابناک آسمان امامت بهتر از سال‌های گذشته برگزار شود.

 اکران بیش از 10 هزار مترمربع آویز در بزرگراه‌های تهران از همین دست پروژه‌هاست. این آویزها در ابعاد 3در1 طراحی شده است. در بخش دیگری از اقدامات سازمان زیبا‌سازی می‌توان به اکران بیش از 250سازه پرتابل شهری ‌اشاره کرد که فضایی در حدود 5000مترمربع  را تشکیل خواهد داد. البته علاوه بر این اقدامات باید اکران بیش از 50هزار مترمربع تبلیغات محیطی را نیز یادآور شد که در نقاط مختلف تهران نصب می‌شود.

پیشنهاد شورای شهر به سازمان زیباسازی

به گفته احمد مسجدجامعی، یکی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران سازمان زیباسازی باید تقویمی برای مناسبت‌های شهر تهیه کند و طبق آن برای مناسبت‌هایی مثل سالروز میلاد امام رضا(ع) برنامه‌ای ویژه را طراحی و اجرا نماید. عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران چندی پیش در حاشیه مراسم افتتاحیه نمایشگاه «شهر، هنر، فرهنگ دینی» نیز گفته بود برخی از مناسبت‌ها ملی هستند، برخی دیگر دینی و برخی مربوط به انقلابند، و در عین حال مناسبت‌هایی هم وجود دارد که علاوه بر بار فرهنگی و دینی، مختص تهران است.

 وی معتقد است در امر زیباسازی شهرمان باید سطح سلیقه‌ها را بالا ببریم و مکتب تهران را در شعر، هنر و سیما و منظر شهری و هم‌چنین مبلمان شهری تعریف کنیم.ضمن‌این‌که آرشیوی نیز از طرح‌ها و آثار حجمی شهر تهیه و از آن‌ها در مناسبت‌های مختلف استفاده شود تا به این ترتیب برای مناسبت‌هایی مانند تولد امام رضا(ع) که در تاریخ خاصی قرار گرفته برنامه‌ریزی داشته باشیم.

 عضو شورای اسلامی شهر تهران با مثبت ارزیابی کردن برگزاری نمایشگاه‌ها در پیشبرد اهداف این سازمان گفت: نمایشگاه‌هایی مانند «شهر، هنر، فرهنگ دینی» باید هر سال برگزار شوند و با قابلیت‌های موجود حتی آن‌ها را تبدیل به جشنواره کرد.

 مسجدجامعی با توجه به سنخیت هنر شهر با مضامین دینی نیز بر این باور است وقتی شهر تهران در کنار شهرری پرورده شد، ابعاد هندسی آن را براساس آیات قرآن و بارو‌هایش را بر طبق تعداد سوره‌های قرآن که 114 سوره است، ساختند. هنر دینی در شهر ، یک امر معمول در حوزه شهرسازی‌های ایرانی به‌خصوص در نمادهاست. شهر، معماری و دین مجموعه‌ای به هم پیوسته و واحد هستند و تفاوتی بین هنر دینی و هنری که در زندگی عمومی است، وجود ندارد.

ما مهم‌ترین رسانه شهری هستیم

اما اکران طرح‌های گوناگون در قالب بیلبوردهای متعدد در سطح شهر و طراحی و نصب پوسترهای متنوع هنری تمام اقدامات سازمان زیباسازی را شامل نمی‌شود، چراکه این سازمان در اقدامی‌ فراتر دست به تولید تیزرهای تبلیغاتی نیز زده است. به عنوان مثال طراحی و تهیه تیزرهای تلویزیونی در موضوعات مختلف فرهنگی، هنری، اجتماعی و هم‌چنین اکران آن توسط تلویزیون‌های بزرگ شهری ازجمله اقداماتی است که مسئولیت سازمان زیباسازی را حرفه‌ای‌تر می‌کند.

هم‌اکنون 5دستگاه تلویزیون بزرگ شهری و چندین تلویزیون در ابعاد کوچک‌تر در سطح پایتخت وجود دارد که در نقاط مختلف ازجمله میادین بزرگ، پارک‌ها، اماکن عمومی ‌و تفریحی نصب و راه‌اندازی شده است. دکترحجت‌ا... ملاصالحی، رییس سازمان زیباسازی شهرداری تهران در این‌زمینه معتقد است، یکی از وظایف اصلی این سازمان، فرهنگ‌سازی و ترویج مفاهیم اسلامی‌ در ابعاد و انواع مختلف است که به عنوان متولی رسانه شهری در فضاهای مختلف پایتخت باید همواره مد‌نظر قرار گیرد.

 البته در این راستا می‌توان به برگزاری چندین نمایشگاه با موضوعات مختلف هم ‌اشاره کرد که در هرکدام طرح‌های متنوع و زیبایی به سازمان زیباسازی شهرداری پایتخت معرفی و ارایه شد. دکتر ملاصالحی در این خصوص سازمان را متولی زیباسازی سیما و منظر شهر می‌داند و تاکید می‌کند که سازمانش در این‌خصوص تلاش می‌کند تا با برپایی چنین نمایشگاه‌هایی ضمن تعریف الگوهای منطبق با هویت ایرانی- اسلامی‌ از آن‌ها در فضاهای شهر نیز بهره ببرد. به‌خصوص که رهبر معظم انقلاب بارها تاکید کرده‌اند که شهر تهران باید به‌گونه‌ای طراحی شود که وقتی کسی وارد آن می‌شود بداند که وارد یک شهر با هویت ایرانی- اسلامی شده است.

افتتاح ورزشگاه امام رضا(ع) در روز ولادت

ویژه‌برنامه‌های شهرداری تهران در سالروز ولادت امام‌رضا(ع) مختص به سازمان زیباسازی شهرداری نیست، بلکه شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه نیز در این روز برنامه‌های مختلفی دارند. به عنوان مثال می‌توان به شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران ‌اشاره کرد که قرار است همزمان با افتتاح ورزشگاه امام رضا(ع) یکی از مسابقات لیگ برتر فوتبال را در این روز خاص برگزار کند.

 اکبر تشکری‌نیا، مدیرعامل این شرکت گفت: شهرداری به دنبال برگزاری یک مسابقه لیگ برتری در این ورزشگاه 10هزار نفری پایتخت است که مصادف با روز تولد امام هشتم شیعیان(ع) عملی شود. به گفته تشکری‌نیا شهرداری پایتخت قصد دارد همزمان با روز تولد امام رضا(ع) یکی از دیدارهای لیگ برتر یا بازی بین منتخبی از بازیکنان تیم ملی و یا تیم امید را برگزار کند که این مساله فعلا در حد رایزنی با فدراسیون فوتبال است.مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران به امکانات این ورزشگاه که قرار است در روز 8آبان‌ماه افتتاح شود، ‌اشاره کرد و گفت:

 زمین چمن مصنوعی ورزشگاه قابلیت برگزاری مسابقات داخلی و خارجی را دارد و با رعایت استانداردهای مورد پذیرش فدراسیون فوتبال و فدراسیون جهانی این رشته طراحی شده است. هم‌چنین این مکان دارای 10هزار صندلی پشتی‌دار و با شماره ردیف است که قابلیت فروش بلیت اینترنتی را نیز فراهم می‌کند. ورزشگاه امام‌رضا(ع) مساحتی بالغ بر 36هزار مترمربع دارد و دارای پیست دوومیدانی، سرعت، پیست موتورسواری مخصوص موتورهای کراس و دیوارهای سنگ‌نوردی مناسب برای برگزاری مسابقاتی در رده‌های داخلی و بین‌المللی است.

همشهری زندگی

کد خبر 93935

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز